Pytania i odpowiedzi

Umowa

Jakie dokumenty muszę dostarczyć, żeby podpisać umowę?

Jeśli chcesz podpisać umowę z Respect Energy, powinniśmy otrzymać od Ciebie informację o Twojej mocy przyłączeniowej oraz Twoją ostatnią fakturę za energię elektryczną. Musisz również wypowiedzieć umowę swojemu obecnemu sprzedawcy - możesz to zrobić samodzielnie lub udzielić nam stosownego pełnomocnictwa.

Jeżeli wprowadzasz się do nowo wybudowanego domu, będziemy potrzebować zaświadczenia od Twojego OSD potwierdzającego wykonanie przyłącza i określającego parametry techniczne dostawy energii elektrycznej.

Co to jest sprzedaż rezerwowa?

Sprzedaż rezerwowa następuje automatycznie, kiedy Twój sprzedawca zaprzestał lub nie rozpoczął dostaw energii. Swojego sprzedawcę rezerwowego wskazujesz w umowie, którą podpisujesz ze swoim sprzedawcą.

Czy można zmienić również dystrybutora energii?

Nie ma takiej możliwości, zmienić możesz wyłącznie swojego sprzedawcę energii elektrycznej.

Czy zmieniając Sprzedawcę muszę wymienić licznik?

Nie, nie ma potrzeby wymiany licznika. Jeśli nie jest wymagana modernizacja lub nie występują żadne komplikacje w użytkowaniu licznika, nie ma konieczności jego wymiany.

Czy w celu zawarcia umowy na sprzedaż energii elektrycznej muszę samodzielnie rozwiązać umowę z dotychczasowym dostawcą energii elektrycznej?

W celu ułatwienia i przyspieszenia procesu zmiany sprzedawcy możesz upoważnić Respect Energy do reprezentowania Cię w tym procesie, podpisując stosowne pełnomocnictwo. Dzięki temu wszelkie czynności związane ze zmianą sprzedawcy zostaną przeprowadzone przez Respect Energy S.A. Możesz skorzystać w tym celu z przygotowanego przez nas wzoru pełnomocnictwa.

Masz również możliwość samodzielnego wypowiedzenia umowy – pamiętaj tylko o dopełnieniu wszelkich formalności z dotychczasowym sprzedawcą oraz o udzieleniu wszelkich niezbędnych informacji nowemu sprzedawcy. Ułatwi Ci to płynne przejście między sprzedawcami i zniweluje ryzyko uruchomienia sprzedaży rezerwowej.

Co powinienem zrobić jeśli potrzebuję większą moc?

W przypadku zmiany mocy umownej do wysokości nieprzekraczającej mocy przyłączeniowej nie jest wymagana zmiana umowy kompleksowej.

W przypadku zmiany mocy umownej do wysokości przekraczającej moc przyłączeniową dla danego miejsca dostarczenia konieczne są zmiana warunków przyłączenia i poniesienie przez klienta opłat wynikających z Taryfy OSD. Konieczny zakres informacji i dokumentów określa OSD, do którego sieci jesteś przyłączony.

Rozliczenia

Dlaczego jeszcze nie otrzymałem faktury?

Jeśli nie otrzymałeś faktury, oznacza to, że nie otrzymaliśmy od OSD kompletu danych potrzebnych do jej wystawienia.

Faktura rozliczeniowa wystawiana jest do 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu dokonania odczytu lub ustalenia przez sprzedawcę szacowanego zużycia energii elektrycznej.

Gdzie na fakturze jest wskazany rozliczany okres?

Okres, za który została wystawiona faktura, widoczny jest na rozliczeniu szczegółowym pod numerem Twojego PPE.

Jaką formę otrzymywania faktur mogę wybrać?

Faktury od Respect Energy możesz otrzymywać na dwa sposoby – tradycyjny (papierowy) lub w formie e-faktury. Jeśli chcesz zmienić dotychczasowy sposób otrzymywania faktur, poinformuj nas o tym na jeden z trzech sposobów:

  1. listownie na adres: RESPECT ENERGY S.A., ul. Bonifraterska 17, 00-203 Warszawa;
  2. e-mailem na adres: kontakt@respectenergy.pl;
  3. lub telefonicznie: +48 22 292 52 50
– zgodnie z postanowieniami OWU (par. 19).

Zmiany tej możesz również dokonać za pośrednictwem systemu eBOK. Dane do logowania do eBOK otrzymujesz od nas po zakończeniu procesu zmiany sprzedawcy.

Pamiętaj, że wybierając e-faktury, zyskujesz rabat na opłatę handlową. Dokładna wysokość tego rabatu jest określona w regulaminie oferty, z której korzystasz. Pamiętaj też, że zmiana sposobu fakturowania na fakturę tradycyjną spowoduje, że rabat za e-fakturę przestanie być naliczany.

Jak zmienic adres na jaki obecnie kierowane są faktury?

W celu zmiany adresu, pod który kierowane są faktury (czy to drogą elektroniczną, czy papierową), konieczne jest złożenie odpowiedniego wniosku. Możesz nam go przekazać na jeden z trzech sposobów:

  1. listownie na adres: RESPECT ENERGY S.A., ul. Bonifraterska 17, 00-203 Warszawa;
  2. e-mailem na adres: kontakt@respectenergy.pl;
  3. lub telefonicznie: +48 22 292 52 50
– zgodnie z postanowieniami OWU (par. 19).

Na bazie przesłanego wniosku dokonamy zmian w adresie.

W jaki sposób można złożyć reklamację błędnie wystawionej faktury?

Reklamacja błędnej faktury odbywa się poprzez zgłoszenie na jeden z trzech sposobów:

  1. listownie na adres: RESPECT ENERGY S.A., ul. Bonifraterska 17, 00-203 Warszawa;
  2. e-mailem na adres: kontakt@respectenergy.pl;
  3. lub telefonicznie: +48 22 292 52 50
– zgodnie z postanowieniami OWU (par. 19).

Pamiętaj, że reklamacja faktury nie zwalnia Cię z obowiązku jej opłacenia – możesz wnieść o wydłużenie jej terminu płatności.

Energia

Nie mam prądu, co może być przyczyną?

Niespodziewana przerwa w dostawach może wynikać z:

  1. prac prowadzonych na liczniku, planowanych przez operatora przerw w dostawach energii elektrycznej lub awarii w sieci operatora – możesz to sprawdzić na stronach operatorów danego regionu;
  2. uszkodzenia licznika – ten fakt należy pilnie zgłosić do pogotowia energetycznego: tel. 991.

Wstrzymanie dostaw energii elektrycznej może być również wynikiem zaległości w płatnościach wobec sprzedawcy – w takim przypadku otrzymasz odpowiednią informację z wyprzedzeniem.

Czy numer PPE i numer licznika to to samo?

PPE – punkt poboru energii
Numer PPE to nie to samo co numer licznika.

PPE to miejsce, gdzie dostarczana jest energia elektryczna. Każdy PPE posiada unikalny numer przypisany na stałe, natomiast numer licznika to fabryczny numer urządzenia, który może ulec zmianie wraz z jego wymianą.

Co oznacza skrót OSD?

Skrót OSD oznacza w pełnym brzmieniu: operator systemu dystrybucyjnego, którego potocznie nazywa się operatorem lub dystrybutorem. OSD mają infrastrukturę konieczną do dostarczenia energii i są różni w zależności od regionu, w jakim znajduje się Twój punkt poboru energii.

Oferta

Na czym polega promocja „Bonus na start”?

„Bonus na start” to promocja, dzięki której doładujemy Twoje konto rozliczeniowe w naszym systemie kwotą 100 lub 200 złotych (w zależności od wybranej oferty). Odpowiednia kwota zostanie wprowadzona w systemie w ciągu 30 dni od dnia podpisania umowy. Bonus stanowi nadpłatę, która zostanie zaliczona na poczet Twoich przyszłych płatności.

Wysokość bonusa zależy od wybranej przez Ciebie oferty i wynosi:

  • 100 zł w przypadku ofert Respect w Najlepszej Cenie i Respect w Stałej Cenie w wariancie 12-miesięcznym;
  • 200 zł w przypadku oferty Respect w Stałej Cenie w wariancie 24-miesięcznym.

Bonusa nie możesz wypłacić ani zamienić na żadną inną formę upustu. Bonus zostanie automatycznie wykorzystany do zmniejszenia płatności za Twoje pierwsze faktury za energię elektryczną.

Jak działa produkt „Respect w Najlepszej Cenie”?

Produkt "Respect w Najlepszej Cenie" ma na celu zapewnić Ci najniższą cenę energii elektrycznej na rynku. W ramach tej oferty to Respect będzie stale pilnował cen rynkowych i dostosowywał ceny w ofercie tak, abyś nie musiał samodzielnie sprawdzać, czy ktokolwiek na rynku oferuje lepsze warunki cenowe. Jeśli zdecydujesz się na ten produkt, to do końca roku 2024 za energię zapłacisz poniżej ustawowej ceny maksymalnej, tj.:

  • 0,5990 zł/kWh brutto w taryfie G11;
  • 0,6199 zł/kWh brutto w strefie 1 oraz 0,5397 zł/kWh brutto w strefie 2 w taryfie G12;
  • 0,6199 zł/kWh brutto w strefie 1 oraz 0,5176 zł/kWh brutto w strefie 2 w taryfie G12w.

Od początku roku 2025 cena energii w tym produkcie będzie zależna od wyniku porównania naszej oferty z ofertami największych sprzedawców energii na rynku (grupa porównawcza). Porównanie będziemy realizowali do 25. dnia każdego miesiąca. Jeżeli konkurencja zaproponuje cenę lepszą od naszej, wówczas zastosujemy dla Ciebie cenę konkurencji niższą o 0,001 zł/kWh brutto (1 zł/MWh brutto).

Twoja cena energii zostanie zmieniona w następujący sposób:

  1. Ze względu na obowiązujące regulacje nowa cena będzie Cię obowiązywała od drugiego miesiąca następującego po miesiącu, w którym poinformowaliśmy Cię o zmianie ceny. Przykład: Kiedy poinformujemy Cię o zmianie ceny na koniec stycznia 2025 roku, wówczas nowa cena zacznie obowiązywać od marca 2025 roku.
  2. W najbliższym miesiącu zapłacisz cenę energii sprzed zmiany.
    Przykład: Jeśli ogłosimy nową cenę na koniec stycznia 2025 roku, w lutym 2025 roku cena pozostanie niezmieniona, a nowa cena będzie Cię obowiązywać od początku marca 2025 roku.
  3. Jeśli nowa cena będzie niższa niż aktualna, dodatkowo otrzymasz od nas kompensatę.
    Przykład: Jeśli cena obowiązująca od marca 2025 roku będzie niższa niż ta ze stycznia 2025 roku, przyznamy Ci kompensatę za miesiąc oczekiwania na nową cenę (czyli luty 2025). Kompensata będzie stanowiła różnicę pomiędzy nową a aktualną ceną, pomnożoną przez Twoje zużycie w okresie miesiąca pomiędzy ogłoszeniem zmiany ceny a miesiącem, od którego zaczyna obowiązywać nowa cena. Oznacza to, że jeśli cena obowiązująca od marca 2025 roku będzie niższa o na przykład 0,05 zł/kWh brutto niż ta ze stycznia 2025 roku, a w lutym 2025 roku zużyjesz 100 kWh energii elektrycznej, kompensata dla Ciebie wyniesie 5,00 zł brutto (0,05 zł/kWh * 100 kWh). Jeśli natomiast nowa cena będzie wyższa niż aktualna, w lutym 2025 roku zapłacisz taką samą cenę jak w styczniu 2025 roku, ale nie otrzymasz kompensaty.

Jak działa kompensata w produkcie „Respect w Najlepszej Cenie”?

Jeśli ogłosimy zmianę ceny w produkcie "Respect w Najlepszej Cenie", nowa cena zacznie Cię obowiązywać od drugiego miesiąca po ogłoszeniu zmiany. Jeśli nowa cena będzie niższa niż cena aktualna, za pierwszy miesiąc po ogłoszeniu zmiany ceny otrzymasz od nas kompensatę.
Przykład: Jeśli ogłosimy nową cenę w styczniu 2025 roku, w lutym 2025 roku zapłacisz cenę taką samą jak w styczniu 2025 roku, a nowa cena będzie Cię obowiązywać od początku marca 2025 roku. Jeśli cena obowiązująca Cię od marca 2025 roku będzie niższa niż ta ze stycznia 2025 roku, za luty 2025 roku otrzymasz od nas kompensatę.

Kompensata będzie miała wysokość różnicy pomiędzy nową a aktualną ceną, pomnożonej przez Twoje zużycie w okresie miesiąca pomiędzy ogłoszeniem zmiany ceny a miesiącem, od którego zaczyna obowiązywać nowa cena. Zostanie ona zaksięgowana na Twoim koncie rozliczeniowym jako nadpłata, którą możesz wykorzystać do pomniejszenia zapłaty za kolejną fakturę. Zaksięgowanej nadpłaty nie możesz jednak wypłacić ani wymienić na żadną inną formę upustu.

Jakie spółki wchodzą w skład Grupy Porównawczej w ofercie "Respect w Najlepszej Cenie"?

W skład grupy porównawczej w ofercie "Respect w Najlepszej Cenie" wchodzą następujące spółki:

  • Enea S.A.,
  • Energa Obrót S.A.,
  • E.ON Polska S.A.,
  • Fortum Marketing and Sales S.A.,
  • Orange Energia Sp. z o.o.,
  • PGE Obrót S.A.,
  • Polenergia Sprzedaż Sp. z o.o.,
  • TAURON Sprzedaż GZE Sp. z o.o.,
  • TAURON Sprzedaż Sp. z o.o.