Umowa
Jakie dokumenty muszę dostarczyć, żeby podpisać umowę?
Jeśli chcesz podpisać umowę z Respect Energy, powinniśmy otrzymać od Ciebie informację o Twojej mocy przyłączeniowej oraz Twoją ostatnią fakturę za energię elektryczną. Musisz również wypowiedzieć umowę swojemu obecnemu sprzedawcy - możesz to zrobić samodzielnie lub udzielić nam stosownego pełnomocnictwa.
Jeżeli wprowadzasz się do nowo wybudowanego domu, będziemy potrzebować zaświadczenia od Twojego OSD potwierdzającego wykonanie przyłącza i określającego parametry techniczne dostawy energii elektrycznej.
Co to jest sprzedaż rezerwowa?
Sprzedaż rezerwowa następuje automatycznie, kiedy Twój sprzedawca zaprzestał lub nie rozpoczął dostaw energii. Swojego sprzedawcę rezerwowego wskazujesz w umowie, którą podpisujesz ze swoim sprzedawcą.
Czy można zmienić również dystrybutora energii?
Nie ma takiej możliwości, zmienić możesz wyłącznie swojego sprzedawcę energii elektrycznej.
Czy zmieniając Sprzedawcę muszę wymienić licznik?
Nie, nie ma potrzeby wymiany licznika. Jeśli nie jest wymagana modernizacja lub nie występują żadne komplikacje w użytkowaniu licznika, nie ma konieczności jego wymiany.
Czy w celu zawarcia umowy na sprzedaż energii elektrycznej muszę samodzielnie rozwiązać umowę z dotychczasowym dostawcą energii elektrycznej?
W celu ułatwienia i przyspieszenia procesu zmiany sprzedawcy możesz upoważnić Respect Energy do reprezentowania Cię w tym procesie, podpisując stosowne pełnomocnictwo. Dzięki temu wszelkie czynności związane ze zmianą sprzedawcy zostaną przeprowadzone przez Respect Energy S.A. Możesz skorzystać w tym celu z przygotowanego przez nas wzoru pełnomocnictwa.
Masz również możliwość samodzielnego wypowiedzenia umowy – pamiętaj tylko o dopełnieniu wszelkich formalności z dotychczasowym sprzedawcą oraz o udzieleniu wszelkich niezbędnych informacji nowemu sprzedawcy. Ułatwi Ci to płynne przejście między sprzedawcami i zniweluje ryzyko uruchomienia sprzedaży rezerwowej.
Co powinienem zrobić jeśli potrzebuję większą moc?
W przypadku zmiany mocy umownej do wysokości nieprzekraczającej mocy przyłączeniowej nie jest wymagana zmiana umowy kompleksowej.
W przypadku zmiany mocy umownej do wysokości przekraczającej moc przyłączeniową dla danego miejsca dostarczenia konieczne są zmiana warunków przyłączenia i poniesienie przez klienta opłat wynikających z Taryfy OSD. Konieczny zakres informacji i dokumentów określa OSD, do którego sieci jesteś przyłączony.
Rozliczenia
Dlaczego jeszcze nie otrzymałem faktury?
Jeśli nie otrzymałeś faktury, oznacza to, że nie otrzymaliśmy od OSD kompletu danych potrzebnych do jej wystawienia.
Faktura rozliczeniowa wystawiana jest do 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu dokonania odczytu lub ustalenia przez sprzedawcę szacowanego zużycia energii elektrycznej.
Gdzie na fakturze jest wskazany rozliczany okres?
Okres, za który została wystawiona faktura, widoczny jest na rozliczeniu szczegółowym pod numerem Twojego PPE.
Jaką formę otrzymywania faktur mogę wybrać?
Faktury od Respect Energy możesz otrzymywać na dwa sposoby – tradycyjny (papierowy) lub w formie e-faktury. Jeśli chcesz zmienić dotychczasowy sposób otrzymywania faktur, poinformuj nas o tym na jeden z trzech sposobów:
- listownie na adres: RESPECT ENERGY S.A., ul. Bonifraterska 17, 00-203 Warszawa;
- e-mailem na adres: kontakt@respectenergy.pl;
- lub telefonicznie: +48 22 292 52 50
Zmiany tej możesz również dokonać za pośrednictwem systemu eBOK. Dane do logowania do eBOK otrzymujesz od nas po zakończeniu procesu zmiany sprzedawcy.
Pamiętaj, że wybierając e-faktury, zyskujesz rabat na opłatę handlową. Dokładna wysokość tego rabatu jest określona w regulaminie oferty, z której korzystasz. Pamiętaj też, że zmiana sposobu fakturowania na fakturę tradycyjną spowoduje, że rabat za e-fakturę przestanie być naliczany.
Jak zmienic adres na jaki obecnie kierowane są faktury?
W celu zmiany adresu, pod który kierowane są faktury (czy to drogą elektroniczną, czy papierową), konieczne jest złożenie odpowiedniego wniosku. Możesz nam go przekazać na jeden z trzech sposobów:
- listownie na adres: RESPECT ENERGY S.A., ul. Bonifraterska 17, 00-203 Warszawa;
- e-mailem na adres: kontakt@respectenergy.pl;
- lub telefonicznie: +48 22 292 52 50
Na bazie przesłanego wniosku dokonamy zmian w adresie.
W jaki sposób można złożyć reklamację błędnie wystawionej faktury?
Reklamacja błędnej faktury odbywa się poprzez zgłoszenie na jeden z trzech sposobów:
- listownie na adres: RESPECT ENERGY S.A., ul. Bonifraterska 17, 00-203 Warszawa;
- e-mailem na adres: kontakt@respectenergy.pl;
- lub telefonicznie: +48 22 292 52 50
Pamiętaj, że reklamacja faktury nie zwalnia Cię z obowiązku jej opłacenia – możesz wnieść o wydłużenie jej terminu płatności.
Co to są godziny szczytowe i pozaszczytowe?
Godziny szczytowe i pozaszczytowe występują w taryfach G12 i G12w. Oznacza to, że obowiązują dwie strefy czasowe: strefa dzienna (droższa) i strefa nocna (tańsza). Zwykle godziny pozaszczytowe są to godziny nocne lub określone godziny w ciągu dnia, w których zużycie prądu jest niskie. Korzystanie z prądu w tym czasie jest tańsze. To idealne rozwiązanie dla osób, które korzystają w tym czasie z ogrzewania elektrycznego lub mogą zaprogramować pracę urządzeń na noc. Warunki taryfy G12w są podobne do tych stosowanych w taryfie G12. Jednak w taryfie G12w niższe ceny za prąd stosowane są dodatkowo w weekendy i dni ustawowo wolne od pracy. Dokładny zakres czasowy godzin różni się w zależności od Operatora Sieci Dystrybucyjnej.
Czym są opłaty dystrybucyjne?
Rachunek za energię elektryczną standardowo składa się z dwóch części - opłat za sprzedaż energii elektrycznej oraz opłat dystrybucyjnych. Opłaty dystrybucyjne to koszty związane z dostarczaniem energii elektrycznej do odbiorcy, obejmujące m.in. utrzymanie sieci i infrastruktury elektroenergetycznej. Wysokość opłat dystrybucyjnych jest określona przez taryfę Operatora Sieci Dystrybucyjnej. Zmiana kosztów dystrybucji wpływa więc na wysokość rachunku, nawet jeśli zużycie prądu i stawka za 1 kWh pozostały na tym samym poziomie. Kiedy podpiszesz umowę kompleksową z Respect Energy zarówno opłaty za sprzedaż, jak i koszty dystrybucji, zostaną uwzględnione na jednej fakturze.
Czym jest harmonogram płatności?
Harmonogram płatności wskazuje terminy i kwoty planowanych wpłat za prognozowane zużycie energii elektrycznej. Prognozowane zużycie energii elektrycznej wyliczamy na podstawie odczytów licznika dokonanych w analogicznym okresie poprzedniego roku kalendarzowego. Jeżeli nie ma odczytów za taki okres, prognozy zużycia energii elektrycznej dokonujemy na podstawie zużycia zadeklarowanego przez Ciebie (z zastrzeżeniem możliwości wprowadzenia przez Respect Energy minimalnego poziomu zużycia). Jeśli wykorzystasz mniejszą ilość energii elektrycznej, ewentualne nadpłaty zostaną zaliczone na poczet zaległych lub kolejnych rachunków, chyba że zwrócisz się do nas o zwrot nadpłaty.
Czym harmonogram płatności różni się od faktury?
Faktura rozliczeniowa jest wystawiana na podstawie rzeczywistego zużycia. Natomiast harmonogram płatności wskazuje terminy i kwoty planowanych wpłat za prognozowane zużycie energii elektrycznej. Zatem w przypadku harmonogramu płacisz za energię elektryczną „z góry” w oparciu o szacunki, a rzeczywiste zużycie energii korygowane jest później, po wystawieniu faktury rozliczeniowej.
W jakim przypadku dostanę harmonogram płatności, a w jakim fakturę?
Harmonogram otrzymasz w przypadku płatności zaliczkowych, natomiast fakturę, gdy opłaty są naliczane na podstawie rzeczywistego zużycia energii elektrycznej. Jeśli korzystasz z harmonogramu płatności, na koniec okresu rozliczeniowego otrzymasz fakturę podsumowującą zużycie. W przypadku nadpłaty środki zostaną przeniesione na kolejny okres rozliczeniowy, natomiast ewentualną niedopłatę należy uregulować przy opłacaniu kolejnego rachunku.
Czy otrzymam jedną fakturę za zużycie i dystrybucję?
Tak, będąc klientem Respect Energy, który podpisał umowę kompleksową będziesz otrzymywać jedną fakturę, zawierającą zarówno opłaty związane ze sprzedażą energii elektrycznej, jak i opłaty za dystrybucję.
Energia
Nie mam prądu, co może być przyczyną?
Niespodziewana przerwa w dostawach może wynikać z:
- prac prowadzonych na liczniku, planowanych przez operatora przerw w dostawach energii elektrycznej lub awarii w sieci operatora – możesz to sprawdzić na stronach operatorów danego regionu;
- uszkodzenia licznika – ten fakt należy pilnie zgłosić do pogotowia energetycznego: tel. 991.
Wstrzymanie dostaw energii elektrycznej może być również wynikiem zaległości w płatnościach wobec sprzedawcy – w takim przypadku otrzymasz odpowiednią informację z wyprzedzeniem.
Czy numer PPE i numer licznika to to samo?
PPE – punkt poboru energii
Numer PPE to nie to samo co numer licznika.
PPE to miejsce, gdzie dostarczana jest energia elektryczna. Każdy PPE posiada unikalny numer przypisany na stałe, natomiast numer licznika to fabryczny numer urządzenia, który może ulec zmianie wraz z jego wymianą.
Co oznacza skrót OSD?
Skrót OSD oznacza w pełnym brzmieniu: operator systemu dystrybucyjnego, którego potocznie nazywa się operatorem lub dystrybutorem. OSD mają infrastrukturę konieczną do dostarczenia energii i są różni w zależności od regionu, w jakim znajduje się Twój punkt poboru energii.
Zamrożenie cen energii
Jakie będą limity zużycia prądu w roku 2025?
1 lipca 2024 roku przestały obowiązywać limity zużycia energii elektrycznej. Przez pierwszą połowę 2024 roku wynosiły 1500 kWh, 1800 kWh lub 2000 kWh. Nic nie wskazuje na to, by mechanizm limitowania zużycia miał powrócić w 2025 roku. Oznacza to, że maksymalna cena energii elektrycznej pozostanie cały czas na tym samym poziomie, niezależnie od jej zużycia.
Czy muszę składać oświadczenie, aby skorzystać z zamrożonej ceny energii w roku 2025?
Odbiorcy indywidualni uprawnieni do korzystania z zamrożonych cen energii nie muszą składać żadnych dokumentów i oświadczeń. Cena maksymalna zostanie automatycznie uwzględniona w rozliczeniach.
Czym jest cena maksymalna?
Cena maksymalna to najwyższa możliwa stawka za energię elektryczną, ustalana przez ustawodawcę, aby chronić odbiorców przed zbyt wysokimi rachunkami. Zgodnie z nowelizacją ustawy o cenach maksymalnych, od 1 stycznia do 30 września 2025 roku cena maksymalna dla odbiorców końcowych w gospodarstwach domowych będzie wynosić 500 zł/MWh, czyli 0,50 zł/kWh. Jest to cena netto bez akcyzy. Cena brutto będzie wynosić 0,6212 zł/kWh.
Czy zmiana sprzedawcy energii ma wpływ na cenę maksymalną?
Zmiana sprzedawcy energii elektrycznej nie wpływa na wysokość ceny maksymalnej, ani na zakres jej stosowania. Cena maksymalna jest określona ustawowo i obowiązuje każdego sprzedawcę energii elektrycznej. Oznacza to, że sprzedawcy nie mogą sprzedawać energii elektrycznej po cenie wyższej niż określona ustawowo. W Respect Energy możesz skorzystać z niższej ceny za 1 MWh, niż cena maksymalna. Szczegółowe informacje na temat ceny energii elektrycznej znajdują się w odpowiednim cenniku dołączonym do umowy kompleksowej.
Czy rząd planuje zamrożenie cen energii na rok 2025?
Tak, zamrożenie cen energii zostało przedłużone na 2025 rok. W ustawie przewidziano utrzymanie maksymalnych cen dla odbiorców końcowych w gospodarstwach domowych do 30 września 2025 r. Zgodnie z założeniami ustawy, maksymalna cena energii elektrycznej dla odbiorców końcowych gospodarstw domowych w 2025 roku (do końca września) będzie wynosić 500 zł netto za 1 MWh, czyli 0,50 zł netto (0,6212 zł brutto) za 1 kWh. Stawka opłaty mocowej w odniesieniu do odbiorców koncowych w gospodarstwach domowych nadal będzie wynosić 0 zł w okresie do 30 czerwca 2025 r.
Kto może skorzystać z zamrożonej ceny energii w roku 2025?
Zamrożenie cen energii elektrycznej w 2025 r. dotyczy zarówno odbiorców końcowych w gospodarstwach domowych (do 30 września 2025 r.), jak również jednostek samorządu terytorialnego i podmiotów wykonujących zadania użyteczności publicznej (do 31 marca 2025 r.).
Ustawa nie przewiduje limitów cen dla mikro-, małych i średnich przedsiębiorstw. Oznacza to, że ceny energii elektrycznej dla takich podmiotów podlegają w 2025 roku zwykłym mechanizmom rynkowym.