Pytania i odpowiedzi

Umowa

Czym się różni umowa kompleksowa od sprzedażowej?

Umowa, którą zawierasz online z Respect Energy to umowa kompleksowa.

W przypadku umowy kompleksowej, Respect Energy będzie świadczyć na potrzeby Twojej firmy usługę kompleksową, polegającą na sprzedaży energii elektrycznej oraz zapewnieniu świadczenia usług dystrybucji energii elektrycznej przez operatora systemu dystrybucyjnego, do którego sieci jesteś przyłączony. Wówczas otrzymasz jedną fakturę od Respect Energy, która zawiera w sobie opłaty za dystrybucję i sprzedaż.

W przypadku zawarcia umowy sprzedażowej, sprzedawca energii elektrycznej rozlicza swojego klienta wyłącznie za sprzedaż energii elektrycznej. Umowę o świadczenie usług dystrybucji energii elektrycznej musisz zawrzeć sam. Za dostarczenie energii elektrycznej zapłacisz wówczas dwie faktury - jedną od swojego sprzedawcy za sprzedaną energię elektryczną i jedną od swojego operatora systemu dystrybucyjnego za dostarczenie sprzedanej energii elektrycznej.

Jak mogę zgłosić zmianę (np. nazwy ulicy) w adresie punktu poboru?

Aby zgłosić zmianę w adresie punktu poboru, skontaktuj się z naszym Biurem Obsługi Klienta: kontakt@respectenergy.pl; +48 22 292 52 50 (pn.-pt. w godz. 8-18). Jeśli zmienił się adres punktu poboru (np. z powodu zmiany lub nadania nazwy ulicy), możemy zaktualizować dane na podstawie dokumentu, który taką zmianę potwierdza. Może to być np. uchwała rady miasta lub gminy.

Co w sytuacji, gdy zamykam działalność gospodarczą?

W takim przypadku należy wypowiedzieć umowę. Pamiętaj jednak, że wcześniejsze zakończenie umowy może się wiązać z dodatkowymi kosztami wynikającymi z Twojej umowy. Jeśli nie możesz dalej prowadzić działalności, skontaktuj się z naszym Biurem Obsługi Klienta: kontakt@respectenergy.pl; +48 22 292 52 50 (pn.-pt. w godz. 8-18). Każdą sprawę traktujemy indywidualnie, dlatego postaramy się znaleźć optymalne rozwiązanie.

Moja umowa wygasła. Co dalej?

Jeżeli Twoja umowa dobiega końca, a nie wysłałeś wypowiedzenia ani nie przedłużyłeś umowy, ulega ona przedłużeniu na okres nieoznaczony. Okres nieoznaczony będziemy rozliczać wg Cennika standardowego.

Jaki mam okres wypowiedzenia obecnej umowy?

Okres wypowiedzenia może być różny i zależy od postanowień w umowie. Aby sprawdzić okres wypowiedzenia, sprawdź jaki termin wypowiedzenia określa Twoja umowa.

Jak mogę zmienić dane w swojej umowie?

Aby zmienić dane w umowie, skontaktuj się z naszym Biurem Obsługi Klienta: kontakt@respectenergy.pl; +48 22 292 52 50 (pn.-pt. w godz. 8-18)

Rozliczenia

Jaki jest standardowy termin otrzymania faktury?

Standardowo wysyłamy faktury pomiędzy 1. a 15. dniem miesiąca. Jeśli Twój okres rozliczeniowy jest dłuższy, niż miesiąc lub nie mamy pełnych danych dotyczących Twojego zużycia, okres ten może się wydłużyć.

Czy będę otrzymywać jedną fakturę?

Umowa, którą zawierasz z Respect Energy w formie online to umowa kompleksowa. W ramach tej umowy będziesz otrzymywać od nas jedną fakturę, zawierającą zarówno opłaty za sprzedaż energii, jak i wszystkie opłaty dystrybucyjne za jej dostarczenie.

Gdzie na fakturze jest wskazany okres rozliczeniowy?

Okres rozliczeniowy, za który została wystawiona faktura, znajdziesz na rozliczeniu szczegółowym pod danym puntem poboru (PPE). Na opłacenie faktury masz standardowo 14 dni (w przypadku umowy na 2 lata). Termin płatności wydłuża się wraz z długością umowy i może wynieść nawet 30 dni (dla umowy na 10 lat).

W jaki sposób mogę zmienić fakturę papierową na e-fakturę lub odwrotnie?

Aby zmienić formę fakturowania, skontaktuj się z naszym Biurem Obsługi Klienta: kontakt@respectenergy.pl; +48 22 292 52 50 (pn.-pt. w godz. 8-18). Pamiętaj, że jeśli zdecydujesz się na e-fakturę, otrzymasz rabat na opłatę handlową według regulaminu produktu.

W jaki sposób mogę zareklamować błędnie wystawioną fakturę?

Aby złożyć reklamację błędnie wystawionej faktury, skontaktuj się z naszym Biurem Obsługi Klienta: kontakt@respectenergy.pl; +48 22 292 52 50 (pn.-pt. w godz. 8-18). Pamiętaj, aby w treści maila podać swój numer NIP.

Jakie jest aktualne saldo na moim koncie rozliczeniowym?

Swoje saldo możesz zweryfikować w Elektronicznym Biurze Obsługi Klienta (EBOK) lub kontaktując się z naszym Biurem Obsługi Klienta: kontakt@respectenergy.pl; +48 22 292 52 50 (pn.-pt. w godz. 8-18).

Jakie są grupy taryfowe energii elektrycznej?

Każdy odbiorca przyłączony do polskiej sieci elektroenergetycznej jest zakwalifikowany do określonej taryfy dystrybucyjnej, a nazewnictwo taryf dystrybucyjnych ma określony, uporządkowany schemat:

  • pierwszy znak w postaci dużej litery A, B, C, G
  • drugi znak w postaci cyfry 1 lub 2,
  • trzeci znak w postaci cyfry 1, 2, 3 lub 4,
  • czwarty znak, który występuje wyłącznie dla taryf dwustrefowych – jest to mała litera a lub b.

Pierwszy znak (duża litera), wynika z warunków technicznych oraz charakteru odbiorcy i oznacza odpowiednio:

  • A – odbiorcy przyłączeni do sieci wysokiego napięcia (WN),
  • B – odbiorcy przyłączeni do sieci średniego napięcia (SN),
  • C – odbiorcy przyłączeni do sieci niskiego napięcia (nN),
  • G – tzw. gospodarstwa domowe, czyli odbiorcy indywidualni przyłączeni do sieci niskiego napięcia (nN).

Drugi znak związany jest z mocą umowną określoną przy podpisywaniu umowy dystrybucyjnej przez odbiorcę:

  • 1 – moc umowna nie wyższa niż 40 kW (a więc mniejsza lub równa),
  • 2 – moc umowna powyżej 40 kW.

Trzeci znak określa liczbę stref, w jakich rozliczany jest odbiorca:

  • cyfrze 1 odpowiada jedna strefa,
  • cyfrze 2 – dwie strefy,
  • cyfrze 3 – 3 strefy,
  • a cyfrze 4 – 4 strefy.

Czwarty znak występuje wyłącznie przy taryfach dwustrefowych i określa w jaki sposób dzielone są strefy:

  • a – inna taryfa dla szczytu, inna dla godzin poza szczytem,
  • b – inna taryfa dla dnia, inna taryfa dla nocy.
  • w - inna taryfa dla dni powszednich, inna dla weekendów

Jeśli potrzebujesz pomocy w wyborze grupy taryfowej dla swojej firmy, skontaktuj się z Doradcą Respect Energy: kontakt@respectenergy.pl; +48 22 292 52 50 (pn.-pt. w godz. 8-18)

Czym jest E-faktura?

E-faktura to faktura w formie elektronicznej. Będziesz otrzymywać ją od nas w formacie PDF na swój adres mailowy. Zastępując fakturę papierową E-fakturą pomagasz chronić środowisko.

Czy mogę dostawać jednocześnie E-fakturę i fakturę papierową?

Nie ma takiej możliwości. Faktury możesz od nas otrzymywać w jednej, wybranej przez siebie, formie. Pamiętaj jednak, że przy wyborze E-faktury otrzymasz od nas rabat na Opłatę handlową.

Czy muszę mieć podpis elektroniczny, aby dostawać E-faktury?

Nie, aby otrzymywać E-faktury nie musisz posiadać podpisu elektronicznego. Wystarczy, że wyrazisz zgodę na otrzymywanie E-faktur. Taką zgodę możesz wyrazić podczas podpisywania umowy online lub w dowolnym momencie trwania Twojej umowy kontaktując się z naszym Biurem Obsługi Klienta: kontakt@respectenergy.pl; +48 22 292 52 50 (pn.-pt. w godz. 8-18).

Co to są opłaty dystrybucyjne?

Faktura za usługę kompleksową sprzedaży i dystrybucji energii elektrycznej standardowo składa się z dwóch części - opłat za sprzedaż energii elektrycznej oraz opłat dystrybucyjnych. Opłaty dystrybucyjne to koszty związane z dostarczaniem energii elektrycznej do odbiorcy, obejmujące m.in. utrzymanie sieci i infrastruktury elektroenergetycznej. Wysokość opłat dystrybucyjnych jest określona przez taryfę Operatora Sieci Dystrybucyjnej. Zmiana kosztów dystrybucji wpływa więc na wysokość rachunku, nawet jeśli zużycie prądu i stawka za 1 kWh pozostały na tym samym poziomie.

Jakie opłaty dystrybucyjne znajdę na swojej fakturze?

Na swojej fakturze znajdziesz następujące opłaty dystrybucyjne:

  • opłata jakościowa
  • opłata OZE
  • opłata sieciowa stała
  • opłata sieciowa zmienna
  • opłata kogeneracyjna
  • opłata przejściowa
  • opłata mocowa
  • opłata abonamentowa

W jaki sposób mogę dokonać płatności za fakturę?

Fakturę, którą od nas otrzymasz, należy opłacić przelewem na wskazany na niej numer konta. Pamiętaj, aby w tytule przelewu wpisać numer faktury, za którą płacisz.

Energia

Czy numer PPE i numer licznika to to samo?

PPE – punkt poboru energii
Numer PPE to nie to samo co numer licznika.
PPE to miejsce, gdzie dostarczana jest energia elektryczna. Każdy PPE posiada unikalny numer przypisany na stałe, natomiast numer licznika to fabryczny numer urządzenia, który może ulec zmianie wraz z jego wymianą.

Co to jest umowa rezerwowa?

Umowa rezerwowa w energetyce to rozwiązanie, które gwarantuje ciągłość dostaw energii elektrycznej w sytuacjach awaryjnych. Jest automatycznie aktywowana, gdy Twój sprzedawca z jakichkolwiek przyczyn nie rozpoczął lub zaprzestał sprzedaży energii elektrycznej.

Dzięki umowie rezerwowej energia elektrycznej jest dostarczana bez przerw, nawet jeśli pojawią się nieprzewidziane trudności po stronie dotychczasowego sprzedawcy. Stawki w ramach takiej umowy mogą być wyższe niż w standardowej umowie, ponieważ jest to forma tymczasowego zabezpieczenia do czasu zawarcia nowej umowy sprzedaży energii elektrycznej.

Wskazanie sprzedawcy rezerwowego jest konieczne jako element zapewnienia bezpieczeństwa energetycznego odbiorcy.

Co oznacza skrót OSD?

Skrót OSD oznacza „Operator Systemu Dystrybucyjnego”, którego potocznie nazywa się „operatorem” lub „dystrybutorem”. Operator Systemu Dystrybucyjnego zarządza siecią, którą dostarczana jest energia elektryczna do Twojej firmy. Operatorzy są różni w zależności od regionu, w jakim znajduje się Twoja firma.

Jak zgłosić awarię lub wyłączenie?

Wszelkie awarie oraz wyłączenia dostawy energii elektrycznej należy zgłosić pod numer 911 (Pogotowie Energetyczne) lub bezpośrednio do Twojego Operatora Sieci Dystrybucji.

Oferta

Jak wygląda proces zmiany sprzedawcy energii elektrycznej?

Proces zmiany sprzedawcy energii elektrycznej jest prosty, bezpieczny i bezpłatny. Respect Energy zrealizuje za Ciebie wszelkie formalności związane ze zmianą Sprzedawcy, tj. wypowiedzenie umowy dotychczasowemu Sprzedawcy, zgłoszenie zawarcia umowy sprzedaży Operatorowi Systemu Dystrybucyjnego oraz zaktualizuje Twoje dane u Operatora, jeżeli tego wymaga obecna sytuacja. Wykonujemy te czynności na podstawie pełnomocnictwa, którego udzielasz nam podczas podpisywania umowy.

Czy zmiana sprzedawcy powoduje przerwy w dostawie energii elektrycznej?

Nie, zmiana sprzedawcy nie powoduje przerw w dostawie energii.

Czy zmieniając sprzedawcę muszę wymienić licznik?

Nie, przy zmianie sprzedawcy energii elektrycznej co do zasady nie ma potrzeby wymiany licznika. Wymiana jest potrzebna, jeśli jest wymagana modernizacja lub występują komplikacje w użytkowaniu licznika.ZZZZZZZZ

Dlaczego Respect Energy potrzebuje faktury od obecnego sprzedawcy?

Faktura od obecnego sprzedawcy pozwoli nam:

  • sprawdzić Twoje zużycie energii elektrycznej,
  • na tej podstawie dopasować nasz produkt do specyfiki Twojego biznesu,
  • oraz automatycznie wypełnić dane w Twojej nowej umowie.

Czy można zmienić również dystrybutora energii?

Nie ma takiej możliwości. Spółki dystrybucyjne są odgórnie przypisane do danego terenu, dlatego po zmianie sprzedawcy pozostaniesz u tego samego dystrybutora. Zmieniasz się jedynie sprzedawcę energii elektrycznej. Pamiętaj jednak, że kiedy podpiszesz z Respect Energy umowę kompleksową, będziesz od nas otrzymywać jedną fakturę, która uwzględnia zarówno opłaty za sprzedaż energii elektrycznej, jak i opłaty dystrybucyjne za jej dostarczenie.

Po co Respect Energy potrzebuje pełnomocnictwa?

Pełnomocnictwo jest nam potrzebne do dopełnienia formalności związanych z procesem zmiany sprzedawcy energii elektrycznej w Twoim imieniu, a dokładnie wypowiedzenia umowy dotychczasowemu Sprzedawcy, zgłoszenia zawarcia umowy sprzedaży Operatorowi Systemu Dystrybucyjnego oraz zaktualizowania Twoich danych u Operatora, jeżeli tego wymaga obecna sytuacja. Pełnomocnictwo nie upoważnia nas do żadnych innych działań w Twoim imieniu.

Kto może zmienić sprzedawcę energii elektrycznej?

Każdy może zmienić sprzedawcę energii elektrycznej. W Respect Energy możesz zawrzeć umowę na zakup energii elektrycznej w formie online. Jest to prosta, wygodna i bezpieczna forma zawierania umowy, którą możesz zrealizować z dowolnego miejsca.

Czym jest stała cena prądu?

Stała cena prądu dla Twojej firmy lub jednoosobowej działalności gospodarczej to przede wszystkim opcja korzystna w kontekście myślenia m.in. o bezpiecznym planowaniu wydatków.

  1. Ochrona przed zmiennością cen: ceny energii na giełdzie mogą się znacząco zmieniać. Produkt ten chroni przed nagłymi wzrostami cen i zabezpiecza ją na lata.
  2. Łatwiejsze planowanie kosztów: znając stałą cenę prądu, można zaplanować budżet na koszty stałe firmy na lata.

Jakie benefity daje stała cena prądu?

  • Masz pełną kontrolę kosztów - stała cena pozwala na dokładne zaplanowanie kosztów energii i eliminuje ryzyko nieprzewidzianych wydatków.
  • To wygodnie rozwiązanie - decydując się na stałą cenę, nie musisz znać się na rynku energii elektrycznej, ani śledzić indeksów giełdowych.
  • Minimalizujesz ryzyko - stała cena eliminuje zagrożenie nagłych wzrostów kosztów energii dla Twojej firmy, zapewnia stabilność i bezpieczeństwo.

W Respect Energy możesz zawrzeć umowę na zakup energii elektrycznej z gwarancją stałej ceny do 10 lat w formie online. Jest to prosta, wygodna i bezpieczna forma zawierania umowy, którą możesz zrealizować z dowolnego miejsca.

Dla kogo taryfa C11 będzie odpowiednia?

Taryfa C11 to taryfa, w której Twoja stawka za energię elektryczną jest taka sama przez całą dobę. To najpopularniejsza taryfa wybierana przez polskich przedsiębiorców. Taryfa ta będzie odpowiednia, jeśli Twoja firma lub działalność gospodarcza większość energii zużywa w godzinach dziennych.

Czy mając jednoosobową działalność gospodarczą mogę mieć taryfę C11?

Tak, jeśli jako jednoosobowa działalność gospodarcza prowadzisz biuro lub kilka lokali usługowych (np. restauracje), dla energii dostarczanej do tych lokali będziesz kupować prąd w taryfach biznesowych (np. taryfa C11). Jeśli natomiast nie prowadzisz biura, ani innych lokali, ponieważ na przykład pracujesz z domu, sprawdź naszą ofertę dla Klientów indywidualnych.

Prowadzę firmę i mam fotowoltaikę, czy mogę podpisać umowę na prąd z Respect Energy?

Jeśli masz fotowoltaikę, musisz podpisać 2 umowy z jednym sprzedawcą:

  • umowę sprzedaży energii elektrycznej/umowę kompleksową.
  • umowę POB na odkup nadwyżek energii.

Jeśli chcesz podpisać te umowy z Respect Energy, skontaktuj się z naszym Doradcą: kontakt@respectenergy.pl; +48 22 292 52 50 (pn.-pt. w godz. 8-18).